Аналіз регуляторного впливу проекту рішення Ставненської сільської ради Про внесення змін до рішення XIV сесії VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земел

 

Аналіз регуляторного впливу проекту рішення Ставненської сільської ради Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку   

І. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом регулювання

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Податковим кодексом України повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів покладені на органи місцевого самоврядування.

Прийняття ставок земельного податку на 2026 рік повинно відбутись із дотриманням  Податкового кодексу України та положень Закону України що вимагає прийняття рішення про місцеві податки і збори  з дотриманням регуляторної процедури.

Згідно з п. 12.3.4 Податкового кодексу України визначено, що органи місцевого самоврядування приймають рішення про встановлення місцевих податків і зборів та офіційно оприлюднюють до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується їх застосування. В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Значна частина території Ставненської сільської територіальної громади ( близько 70%) лежить в зоні природно - заповідного фонду, що передбачає використання земель з дотриманням природоохоронного законодавства України, а також зумовило підготовку даного проекту рішення.

При прийнятті рішення «Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку » ми прагнемо забезпечити баланс інтересів  усіх сторін -  суб'єктів господарювання, населення та органу місцевого самоврядування. З метою уникнення надмірного податкового навантаження визначено оптимальні ставки які б забезпечували стабільні та достатні надходження до бюджету громади та не шкодило  б господарській діяльності. Місцеві податки і збори в повному обсязі зараховуються до місцевого бюджету Ставненської сільської ради.

Даним нормативно – правовим актом планується внести зміни до встановлених ставок земельного податку в частині додатку 1: 04 – Земельні ділянки природно - заповідного фонду та 05. Земельні ділянки іншого природоохоронного призначення.

З метою забезпечення дохідної частини місцевого бюджету виникла необхідність перегляду зазначеного рішення та установлення нових ставок земельного податку, які діятимуть з 01.01.2026 року. Виходячи з вищевикладеного, з метою безумовного виконання Податкового кодексу України, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення дохідної частини бюджету Ставненської сільської ради , виконання місцевих цільових програм Ставненської сільської ради, сільська  рада має прийняти рішення «Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку»  

 Для розрахунку прогнозних показників суми витрат суб’єктів господарювання враховувалися основні макропоказники економічного й соціального розвитку України (Постанова Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2023 року № 1315 «Про схвалення основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2024 - 2026 роки”, лист Міністерства фінансів України від 16.08.2023 року № 05110-08- 6/22354 «Про особливості складання проектів місцевих бюджетів на 2024 рік»). У 2024 році надходження до бюджету Ставненської сільської ради від сплати земельного податку юридичними особами склали 17млн.632 тис грн.., при запланованих 4 млн.706 тис. грн.. У 2025 році заплановано отримати 8млн.512 тис. грн.. від сплати земельного податку юридичними особами, станом на 01.05.2025 року – надійшло до місцевого бюджету 2 млн. 784 тис. грн. земельного податку від юридичних осіб, в тому числі 1669075,80 грн. сплачено земельного податку за землі  природо-заповідного фонду. Тому, враховуючи вищезазначене, економічну ситуацію та з метою забезпечення дохідної частини місцевого бюджету виникла необхідність перегляду зазначеного рішення щодо установлення нових ставок земельного  податку на території  Ставненської сільської територіальної громади, які діятимуть з 01.01.2026 року. Виходячи з вищевикладеного, з метою безумовного виконання Податкового кодексу України, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення дохідної частини бюджету Ставненської сільської територіальної громади, виконання місцевих цільових програм Ставненської сільської територіальної громади, Ставненська сільська  рада має прийняти рішення «Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку» . У разі прийняття зазначеного проекту рішення, до місцевого бюджету у вигляді   земельного податку за землі природно - заповідного фонду у 2026 році плануються надходження  у розмірі орієнтовно 15000000 грн., а у разі проведення нормативної грошової оцінки земель природно - заповідного фонду – ця сума буде у рази більша.

II. Цілі державного регулювання

Проект рішення сільської  ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.

Цілями державного регулювання є :

 - дотримання вимог чинного законодавства України;

 - планування та прогнозування надходжень від сплати податку при формуванні бюджету громади дохідної та витратної частини;

- створення прозорого порядку визначення місцевих податків та пільг щодо їх сплати в частині плати за землю ;

- установлення ставок та пільг з плати податку на майно в частині плати за землю відповідно до вимог ПКУ,

 - забезпечення виконання програм: соціальних, економічних, природоохоронних ,благоустрою, містобудівні  , у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо,

- отримання додаткового фінансового ресурсу для вирішення соціально-економічних питань розвитку громади, підвищення соціальних стандартів.

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1. У ході пошуку альтернативних способів досягнення цілей для проведення оцінки прийняття даного регуляторного акта розробником розглядається, як перша альтернатива - не прийняття регуляторного акта (далі – Альтернатива 1), другою альтернативною є прийняття даного регуляторного (далі – Альтернатива 2).

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1 Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Не прийняття проекту регуляторного акта призведе до невиконання вимог статті 284.1.ПКУ - Органи місцевого самоврядування встановлюють  ставки плати за землю щодо земельного податку, що сплачуються на відповідній території Відсутність регулювання даного питання призводить до негативного впливу, який завдається територіальній громаді, оскільки питання сплати власників та  користувачів   землями природо заповідного фонду, залишиться неврегульованим відповідно до соціально-економічного стану громади

Альтернатива 2 Прийняття регуляторного акта

Надходження до місцевого бюджету коштів, які будуть використані для розвитку громади

 

2.Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей Оцінка впливу на сферу інтересів держави:

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1 Не прийняття регуляторного акта (залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2. Прийняття регуляторного акту

В умовах особливого періоду, планування розвитку громади є як ніколи актуальним,. Тому, питання сплати земельного податку дасть можливість спрямувати кошти в тому числі і  на зміцнення захисту

Витрати часу на підготовку проекту регуляторного акта та на проведення відстежень його результативності

Оцінка аналізу на сферу інтересів громадян та суб’єктів господарювання: Під дію проекту рішення підпадають фізичні та юридичні особи, які є землевласниками чи землекористувачами землями природно заповідного фонду. На даний момент на території громади є одна юридична особа, яка має в постійному користування зазначені категорії земель.  

На сферу інтересів громадян, даний проект рішення не поширюється.

V. Механізми та заходи, що забезпечать розв’язання проблеми

Механізмом розв’язання вказаної вище проблеми є ухвалення рішення  сільської ради «Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку». Механізм дії запропонованого регуляторного акта спрямований на безпосереднє розв’язання визначеної проблеми. Проведення аналізу поточної ситуації аналітичних показників, фінансових звітів, облікових даних відділу земельних відносин  та природокористування, з послідуючим поданням цих даних для податкових нарахувань.

 Організаційні заходи для впровадження регулювання:

 - розробка проекту рішення Ставненської сільської  ради «Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку» та АРВ до нього;

- оприлюднення проекту рішення «Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку» та АРВ з метою отримання зауважень та пропозицій (https://www.stav.gov.ua/) у розділ «Регуляторна політика» ;

- підготовка експертного висновку робочої групи з питань перегляду регуляторних актів щодо відповідності проекту рішення вимогам ст. 4 , 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;

 - направлення даного проекту рішення до Державної регуляторної служби України, та Антимонопольного комітету України для отримання та опрацювання пропозицій щодо удосконалення;

- прийняття на сесії Ставненської сільської ради рішення «Про внесення змін до рішення XIV сесії  VIII скликання (друге пленарне засідання) Ставненської сільської ради №542 від 22.06.2023 року Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку»;

- оприлюднення відповідного рішення у встановленому законодавством порядку на офіційній сторінці  Ставненської сільської ради в мережі Інтернет : https://www.stav.gov.ua/ в розділі «Проекти рішень» та «Регуляторна політика», або в інший можливий спосіб;

- проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення, та їх оприлюднення на офіційній сторінці Ставненської сільської  ради в мережі Інтернет:( https://www.stav.gov.ua/) в розділі «Регуляторна політика».

При встановленні в бік збільшення податків за землі природно заповідного фонду  очікуються об’єктивні вигоди для громади.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 Реалізація проекту рішення не передбачає фінансових витрат держави. Орган місцевого самоврядування не несе фінансові витрати на оприлюднення прийнятого регуляторного акта  на офіційній сторінці Ставненської сільської ради.

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 Термін дії регуляторного акта необмежений у часі, що дасть змогу повною мірою вирішити проблемні питання. Згідно чинного законодавства строк дії запропонованого регуляторного акта необмежений. Так, відповідно до п.п. 12.3.3 п. 12.3 ст.12 Податковим кодексом України передбачено, якщо в рішенні ОМС про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення. Дія регуляторного акта починається з 01.01.2026 року із можливістю внесення до нього змін та його відміни у разі зміни чинного законодавства чи в інших необхідних випадках.

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Досягнення визначених цілей шляхом виконання вимог нового регуляторного акта, принесе вигоди без необхідності залучення додаткових витрат органів місцевого самоврядування.

 Прогнозні значення показників результативності регуляторного акту встановлюються протягом різних періодів після набрання чинності актом:

 - розмір надходжень до бюджету громади земельного податку;

 - рівень проінформованості всіх суб’єктів Ставненської сільської  територіальної громади з положеннями акту;

- кількість пропозицій та зауважень, пов’язаних з дією акта.

 Інші показники в період воєнного стану не можуть використовуватись так як інформація є конфіденційною. Обсяги надходжень земельного податку до бюджету Ставненської сільської ради.

 

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту

Відстеження результативності регуляторного акту буде здійснюватися фінансовим відділом Ставненської сільскої ради.

Базове відстеження результативності регуляторного акту здійснюватиметься до дня набрання чинності цим регуляторним актом шляхом статистичного аналізу показників  місцевих податків і зборів, що надходять до сільського бюджету.

Повторне відстеження буде здійснюватися через рік з дня набрання чинності регуляторним актом, в результаті якого відбудеться порівняння показників базового та повторного відстеження. Проведення відстеження результативності буде здійснюватися за допомогою статистичного методу.

          У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань шляхом аналізу якісних показників дії цього акту, ці питання будуть врегульовані шляхом внесення відповідних змін.  

            Можливої шкоди від наслідків дії акту не вбачається.

Рішення

Остання зміна сторінки: 16-05-2025 19:25